Sivas Tren Garının, İçinde Çocukluğum , 10. Yıl Marşı, Melike Demirağ Ve Ali Koç Geçen Hikayesi


Sivas Gar Binası /1930'lu yıllar
(Abidin Tatlıpınar Arşivinden)

Çocukluğumda  yani 1970'li yıllarda,  yılda ancak bir/iki kez köyden Sivas şehir merkezine gitme imkanımız olurdu. Kış aylarında karayolunun kapalı olması yaz  aylarında ise bilet fiyatlarının köy minibüsüne göre daha ucuz olması nedeniyle  Sivas'a  genellikle  Doğu Ekspresi ya da  Van Gölü Ekspresi ile gider gelirdik. Sabaha karşı saat 02:00-03:00 sularında babamız ya da bir yakınımız ile birlikte köyden 3-4 km uzaklıktaki istasyona yürür ve iki saatlik bir tren yolculuğundan sonra sabahın ilk ışıkları ile birlikte Sivas'ta olurduk. Sivas'a gittiğimiz bu günler bizim için adeta bir  bayram havasında geçer, toprak damlı köy evlerinden farklı yüksek binalar, elektrikle aydınlatılan  sokaklar,  bin bir çeşit eşyanın satıldığı dükkanlar bizi  bambaşka bir dünyaya götürürdü. Sivas'ta mevsimlik alış veriş yapılır,  yazlık/kışlık kıyafetlerimiz alındıktan sonra aksam saatlerinde  tren garına gidilir ve  tehir yapmazsa  saat  23:30 da gelecek olan ekspres beklenirdi. 

Sivas Gar Binası / 6 Eylül 1933
(Abidin Tatlıpınar Arşivinden)

Sivas Tren Garı  geniş ve yüksek tavanlı bir giriş holü ile pek de rahat olmayan tahta sandalyelerin bulunduğu büyük bir bekleme salonu olan, kesme taş ile inşa edilmiş bir  binaydı. Giriş holünde  bilet  satılan  bölüm,  gar büfesi  ve içinde tespih ,  takı v.s bulunan camekanlı bir tezgah yer alırdı. Köye dönüşte  günün bütün yorgunluğunu bekleme salonunun hemen yanında bulunan bu parıltılı , camekanlı tezgahın içindekileri seyrederek unuturduk. Peronda asılı  Yapı ve Kredi Bankasının leylekli reklam panosu  ile  gar binasının yanında bulunan şapkalı çeşme garın  ayrılmaz bir parçası olarak hafızamızda yer ederdi.

Doğu Ekspresi Sivas-Kangal Bileti /
Koçbaşı olarak değiştirilmeden önceki  Yapı Kredi Bankası logosu
Garın yapılış hikayesine gelince ; Ankara ile Sivas'ı birleştirecek bir demiryolu yapılacağı ilk kez Nafia Vekilince (Bayındırlık Bakanı)  Kasım 1924 de hükumetin ulaşım programının anlatıldığı bir konuşmada dile getirilir. Demiryolu hattının Sivas'tan geçmeyeceği/ İstasyonun şehir merkezine çok uzak bir yerde yapılacağı söylentileri arasında 1927 yılında , şehir merkezine 1 km mesafede  istasyon binasının yeri belirlenip inşaatına başlanır.  Eş zamanlı dönemin Belediye Başkanı tarafindan Gar Binasi ile Vilayet Binasını en kestirme şekilde birleştiren bir yol yapılır. Yol üzerinde bulunan Haci İzzet Paşa Camii yıkılmadan önce Haziresinde bulunan Peyami Safa'nın babası  İsmail Safa'nın kemikleri bir tabuta konularak Ali Ağa Camii haziresine götürülür. 30 Ağustos 1930 'da ilk tren Ankara'dan Sivas'a gelir ve Başvekil İsmet İnönü'nün katıldığı bir törenle istasyonun açılışı yapılır.



Vilayet Binasından İstasyon Caddesi/ 17.08.1946
 ( Abidin Tatlıpınar Arşivinden )

İstasyonun mermerden yapılmış, şadırvanlı Hafız Ömer Efendi Çeşmesi ise 1932 yılında yapılır. Çeşme  kitabesinde :
"DİVRİĞİLİ MÜHÜRZADE  H. ÖMER EF. ÇEŞMESİ  OĞLU MÜHENDİS NACİ BEY TARAFINDAN YAPTIRILMIŞTIR 1932 " yazmaktadır.


Sivas Gar Binası Çeşmesi/ 1930 lu yıllar
(Abidin Tatlıpınar Arşivinden)

Sivas Gar Binası Çeşmesi/01.03.2019
(Foto :Abidin Tatlıpınar )

Adı çeşmeye verilmiş olan   Mühürzade  Hafız Ömer Efendi,  Divriğili bir hakimdir. 1889 yılında vefat ettiğinde çocukları Nuri 3 yaşında Abdurrahman Nacı ise henüz 3  aylıktır. Anneleri Ayşe Hanım tarafından büyütülen Nuri ve Abdurrahman Naci kardeşler işte Sivas  Gar binası  ile yanındaki çeşme dahil  pek çok demiryolunun inşasını yapan kişilerdir. Muteahitlik yapan Nuri Maliye, Naci ise mühendislik okumuştur.  10. yıl marşından geçen " Demirağlarla ördük ana yurdu dört baştan" dizelerinden hareketle 'Demirağ ' soyadını almışlardır. Bu soyadı Atatürk"ün isteği ile aldıkları söylenir.

Sonraki yıllarda Nuri Demirağ Türkiye'nin ilk uçak fabrikasını kurmuş ve ilk uçaklarını üretmiştir. Siyasetle de ilgilenmiş 1946 yılında çok partili dönemin ilk muhalefet partisi olan Milli Kalkınma Partisini kurmuştur. Demokrat Parti'den 10. Dönem Sivas milletvekili olduktan sonru 1957 yılında vefat etmiştir. 2010 yılında adı Sivas Havalimanına verilmiştir. Kızı Gülbahar'dan olan  ve karikatürist Salih Memecan'la evli torunu Nursuna Memecan  , Akp den 26 . Dönem İstanbul milletvekiliği yapmıştır.

TBMM de 6. ve 7 dönem Chp Sivas milletvekilliği  de  yapan Abdurrahman Naci  Demirağ ise 1944  yılında  vefat etmiştir. Oğlu Yapımcı/ Yönetmen  Ömer Turgut Demirağ olup sahip olduğu AND filmin ismi babasının adının kısaltmasından gelmektedir. Turgut Demirağ ilk evliliğini Şarkıcı  Rüçhan Çamay ile ikinci evliliğini  1970 Türkiye Güzeli Afet Tuğbay (Karacan) ile yapmıştır.İlk evliliğinden  Melike Demirağ ikinci evliliğini ise Nevbahar Demirağ dünyaya gelmiştir.

Melike Demirağ  , oyuncu Lale Mansur'un  erkek kardeşi olan müzisyen/besteci  Şanar Yurdatapan ile evlenmiş, bu evliliğinden iki çocuğu olmuştur. Baba bir anne ayrı kardeşi  Nevbahar  Demirağ ise halen Fenerbahçe Spor Kulübü başkanı Ali Koç ile evli olup onun da iki çocuğu bulunmaktadır. Sivas Tren Garının hikayesinden, insanların hayat hikayelerine geldiğimiz yazıyı bundan sonraki kısmı magazin gazetecilerine bırakarak, burada sonlandıralım.


Hafız Ömer Efendi  Çeşmesi Kitabesi








Hiç yorum yok:

Yorum Gönder